کانادا

تحصیل رایگان در کانادا

شرایط تحصیل رایگان در کانادا و دریافت بورسیه و فاند

تحصیل رایگان کانادا یکی از موضوعات بسیار مهمی است که امروزه ذهن دانشجویان و دانش آموزان بین المللی را که تصمیم به تحصیل در کانادا را دارند، به خود معطوف کرده است چرا که تمامی متقاضیان به دنبال این هستند که هزینه و شهریه‌ای را بابت تحصیل پرداخت نکنند و بتوانند به شکل رایگان از امکانات تحصیلی و آموزشی عالی ارائه شده، بهره ببرند. اما آیا این کشور امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده است؟ تحصیل رایگان کانادا چه مقاطعی را شامل می‌شود؟ آیا تمامی افراد قادر به تحصیل رایگان در این کشور هستند؟ شرایط تحصیل رایگان در کانادا به چه صورت است؟ تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا به چه صورت است؟ آیا تحصیل رایگان در مدارس کانادا امکان پذیر است؟

دلایل مختلف و بی‌شماری وجود دارند که سبب شده‌اند کشور کانادا به عنوان یک مقصد پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی شناخته شود. وجود دانشگاه‌هایی که در رتبه بندی جهانی جزو برترین‌ها به شمار می‌روند، فرصت‌های شغلی متعدد (بیان شده حدود ۸۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی کانادا مشغول به کار هستند و اکثر آن‌ها شغلی مرتبط با رشته خود دارند)، کیفیت عالی زندگی در کنار هزینه‌های به نسبت پایین، امنیت، رعایت حقوق فردی، وجود اماکن و جاذبه‌های دیدنی تنها برخی از این علل و دلایل هستند که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را به سمت اقدام برای مهاجرت به کانادا و یا اپلای تحصیلی برای مدارس یا دانشگاه‌های آن سوق می‌دهد. اما در این میان همانطور که در ابتدا گفته شد، همه به دنبال کم کردن هزینه‌های آموزش یا بهره‌مند شدن از تحصیل رایگان کانادا هستند به گونه‌ای که به موضوع و دغدغه‌ای مهم برای متقاضیان تبدیل شده است. به همین دلیل و برای پاسخ به سوالاتی که در این باره وجود دارند به بررسی موضوع تحصیل رایگان کانادا پرداخته خواهد شد.

آیا امکان تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟

کوتاه‌ترین پاسخ برای این سوال “نه” می‌باشد. برای متقاضیان خارجی امکان تحصیل رایگان کانادا وجود ندارد مگر بنا به شرایطی که در ادامه گفته می‌شوند. در حقیقت هیچ یک از دانشگاه‌ها و مدارس کانادا برای افرادی که اقدام به مهاجرت تحصیلی کرده‌اند، دوره‌ یا مقطعی را به رایگان ارائه نمی‌دهد با این وجود افراد می‌توانند با دریافت بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده برای مقاطع مختلف یا فول فاند تحصیلی به رایگان در دانشگاه‌ها یا مدارس کانادا تحصیل کنند.

البته امکان تحصیل رایگان کانادا برای افراد زیر ۱۸ سال که به طرق مختلف والدین آن‌ها اقامت دائم یا شهروندی این کشور را بدست آورده‌اند و خود نیز مقیم یا شهروند به شمار می‌روند، در مدارس این کشور وجود دارد اما برای آن گروه از متقاضیان که اقامت دائم نداشته و شهروند به حساب نمی‌آیند، پرداخت شهریه اجباری است. اگرچه بورسیه‌های دانش آموزی نیز وجود دارند اما کم بوده و بسیار سخت و طبق شرایطی اعطا می‌شوند و نمی‌توان روی دریافت آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد اما می‌توان به عنوان یک احتمال برای دریافت آن‌ها اقدام نمود.

اما با وجود تحصیل رایگان در مدارس برای افراد شهروند و مقیم، تحصیل رایگانی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و تمامی افراد، چه دانشجو کانادایی بوده و چه از کشوری دیگر برای تحصیل مهاجرت کرده باشد، ملزم به پرداخت شهریه می‌باشند و تنها در صورت دریافت فول فاند یا بورسیه تحصیلی کانادا، تحصیل رایگان کانادا  در مقاطع مختلف شامل حال آن‌ها می‌شود. البته گرفتن فول فاند تحصیلی برای تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا و در برخی موارد در مقطع کارشناسی ارشد بسیار راحت‌تر از دریافت فول فاند کانادا در دوره‌ی کارشناسی است که تنها بر اساس شرایط خاص، توسط برخی دانشگاه‌ها امکان‌پذیر می‌باشد.

چگونه به طور رایگان در کانادا تحصیل کنیم؟

و اما چگونه می‌توان به طور رایگان در کانادا تحصیل کرد. تنها راهی که متقاضیان خارجی از طریق آن می‌توانند به صورت رایگان در مراکز آموزشی این کشور در تمامی مقاطع، تحصیل کنند و یا هزینه‌ی کمتری را نسبت به دیگر محصلان پرداخت نمایند فاند یا بورسیه تحصیلی کانادا است که در انواع مختلفی وجود دارد و دانش آموزان یا دانشجویان در صورت برخوردار بودن از شرایط، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

در حقیقت یک سری شرایط عمومی و خصوصی برای اقدام و موافقت با درخواست بورسیه یا فاند تحصیلی کانادا وجود دارند که متقاضیان تحصیل رایگان کانادا بیش از اقدام برای آن می‌بایست آن‌ها را دارا باشند تا به درخواست اخذ کمک هزینه و تحصیل رایگان در کشور کانادا از سوی دانشگاه و دولت ترتیب اثر داده شود.

البته در کنار بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده از سوی دانشگاه‌های مقصد برای بورسیه‌هایی که از سوی دانشگاه یا مرکز آموزشی کشور محل سکونت نیز برای تحصیل در کشور کانادا ارائه می‌گردند، یا بورسیه‌هایی که از سوی دولت یا سازمان‌های مختلف برای متقاضیان تحصیل در کانادا در نظر گرفته شده‌اند می‌توان اقدام نمود.

شرایط دانشگاه‌های رایگان کانادا

دانشگاه‌های بسیاری در کانادا وجود دارند که هر کدام شرایط خاصی را برای پذیرش متقاضیان در نظر دارند. به همین خاطر باید شرایط دانشگاه‌های مختلف را بررسی نموده و بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها طبق شرایط متقاضی انتخاب شود. پس از انتخاب و ارائه درخواست شرایط و وضعیت دانشجو برای تحصیل رایگان کانادا توسط دانشگاه مقصد بررسی شده و با توجه به مدارک ارسال شده ارزیابی متقاضی در ابعاد مختلف صورت می‌گیرد.

از جمله شرایط عمومی برای تحصیل رایگان در کانادا و در دانشگاه‌های مختلف می‌توان به وضعیت فعالیت‌های اجتماعی دانشجوی متقاضی، تجربه‌ی کارآموزی و پروژه‌های تحقیقاتی آن، نمرات و معدل مقاطع قبلی، نمره‌ی بالا در آزمون‌های بین المللی زبان و مقاله‌های علمی در مجلات معتبر اشاره کرد.

چنین مسائلی نشان دهنده‌ی توانمندی‌های علمی و اجتماعی دانشجوی متقاضی است و شانس دریافت انواع فاندها و پذیرش برای تحصیل رایگان کانادا را بالاتر می‌برد.

بیشتر بخوانید: تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

دانشگاه‌های رایگان کانادا در مقاطع مختلف

دانشگاه‌های دولتی کانادا برای شهروندان این کشور خدمات رایگانی در بسیاری از مقاطع دارند و شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی نیز برای آن‌ها کم‌تر از دانشجویان بین المللی است. برای تحصیل رایگان کانادا دانشگاه‌های مختلف عمدتا فاندها و فول فاندهایی به دانشجویان خارجی که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند، ارائه می‌دهند که بخشی از هزینه‌های تحصیل یا تمام آن را پوشش می‌دهد. در ادامه به معرفی دانشگاه‌های رایگان کانادا در مقاطع مختلف و بررسی شرایطی که برای هر یک از این مقاطع وجود دارد، پرداخته خواهد شد.

دانشگاه‌های رایگان کانادا در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی به دانشجویان بین الملل معمولاً فول فاند برای تحصیل رایگان کانادا تعلق نمی‌گیرد. البته به این معنا نیست که به هیچ وجه چنین امکانی نباشد ولی معمولاً دانشجویانی از فول فاند و تحصیل رایگان دوره‌ی کارشناسی بهره‌مند می‌شوند که شرایط خاصی نظیر ناتوانی مالی، شرایط جسمانی خاص، دستاوردهای بسیار و درخشان داشته باشند و بتوانند آن‌ها را به اثبات برسانند. البته عمدتا در مقطع کارشناسی اگر دانشجویی موفق به دریافت فاند شود تنها بخشی از هزینه‌ها و شهریه‌ی دانشگاه را پوشش می‌دهد.

دانشگاه تورنتو، مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا را می‌توان جزو دانشگاه‌هایی با ارائه خدمات تحصیلی رایگان دانست.

دانشگاه‌های رایگان کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع ارشد معمولاً پژوهش محورتر از دوره کارشناسی است و احتمال دریافت فول فاند و تحصیل رایگان کانادا در این مقطع از دوره‌ی کارشناسی بیشتر است. البته به خاطر مدت تحصیل محدود در مقطع ارشد (یک تا دو سال)، شرایط دریافت فاند و تحصیل رایگان در این دوره سخت خواهد بود و می‌بایست دانشجوی متقاضی از رزومه‌ای قوی برخوردار باشد. اگرچه رقابت زیادی برای اخذ آن‌ها وجود دارد اما اکثر دانشگاه‌های کانادا نظیر دانشگاه واترلو، سایمون فرانسر و دال هاوس در شهر هلیفکس برای مقطع ارشد فاند و فول فاندهایی را برای تحصیل رایگان در نظر گرفته‌اند.

دانشگاه‌های رایگان کانادا در مقطع دکتری

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا، همانند دیگر کشورهای دنیا امکان پذیر است. اغلب دانشگاه‌های کانادا نظیر دانشگاه‌ کلگری و منیتوبا، شرایط تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده‌اند و دانشجویان متقاضی متناسب با نیازها و شرایط خود می‌توانند از انواع بورسیه‌ها و فاندها برای این امر استفاده نموده و تحصیل رایگان در کشور کانادا را تجربه کنند.

در این مقطع از مقاطع تحصیلی، به متقاضیانی که فاندها و فول فاندهایی همچون فلوشیپ یا دستیاری آموزشی و پژوهشی دریافت کرده‌اند، علاوه بر تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا، دستمزد انجام فعالیت‌ نیز اعطا می‌گردد.

تحصیل رایگان در مدارس کانادا

مدارس بسیاری در کانادا وجود دارند که از نظر کیفیت آموزشی در سطح بالایی قرار دارند و اغلب پدران و مادران از سراسر دنیا برای ساختن آینده‌ای روشن برای فرزندان خود تمایل دارند که فرزندانشان در این مدارس تحصیل نمایند چرا که علاوه بر سطح آموزشی بسیار خوب، تحصیل در مدارس کانادا شانس پذیرش در دانشگاه‌های این کشور  که جزو برترین‌ دانشگاه‌ها در جهان هستند را افزایش خواهد داد. به همین منظور بسیاری از خانواده‌ها اقدام به گرفتن پذیرش در این مدارس و اخذ ویزای تحصیلی برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود می‌کنند. والدین دانش آموزان متقاضی تحصیل در کانادا می توانند از طریق دریافت ویزای همراه کانادا، فرزندان خود را در هنگام ورود به کانادا همراهی نموده و در کنار آن ها در کانادا زندگی کنند. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که والدین دانش آموزان اجازه کار در کانادا را نخواهند داشت، مگر اینکه ویزای خود را به ویزای کاری کانادا و یا دیگر ویزاهای کانادا که مجوز کار دارند، تبدیل نمایند.

 همانطور که پیش‌تر و در ارتباط با شرایط تحصیل رایگان در کانادا بیان گردید، برای تحصیل رایگان در مدارس کانادا باید شهروند کانادا بود یا اقامت دائم این کشور را داشت. در واقع اگر که پدر و مادری با ویزای کاری یا تحصیلی در کانادا اقامت دارند، فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها می‌توانند از خدمات و تحصیل رایگان در مدارس کانادا بهره مند شوند؛ در غیر این صورت برای تحصیل دانش آموزان در مدارس کانادایی باید شهریه پرداخت شود.

البته علاوه بر شهروندی یا اقامت دائم، برای کاهش در هزینه ها و تحصیل رایگان، گرفتن فاند یا بورسیه در مدارس امکان پذیر است اما به سختی انجام می‌شود و به خاطر رقابت بسیار بالا احتمال دریافت آن پایین است.

برای تحصیل رایگان در مدارس کانادا همچون دیگر مقاطع تحصیلی شرایط خاصی در نظر گرفته شده و مدارک ویژه‌ای لازم است از سوی متقاضی ارائه گردند.

در حقیقت برای بهره‌مندی از تحصیل رایگان در مدارس کانادا پس از موافقت مدرسه، اخذ ویزای تحصیلی الزامی است و بعد از آن و در صورت نیاز و صلاح مسئولان مدرسه لازم است دوره‌هایی را نظیر دوره زبان انگلیسی و فرانسه جهت پیدا کردن آمادگی برای حضور در کلاس‌های مدارس کانادا بگذرانند.

عضویت در یوتیوب موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مربوط به موضوعات مختلف تحصیلی از قبیل بورسیه تحصیل رایگان در کانادا، پذیرش تحصیلی، اخذ ویزای تحصیلی با داشتن گپ تحصیلی و غیره در یوتیوب یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

راهنمای دریافت بورسیه و فاند تحصیلی در کانادا

در آخر و پس از بررسی تحصیل رایگان کانادا، شرایط تحصیل رایگان در کانادا، دانشگاه‌های رایگان در مقاطع مختلف و تحصیل رایگان در مدارس کانادا مشخص شد که در اغلب موارد تحصیل رایگان برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی تنها با دریافت بورسیه و فاند تحصیلی امکان پذیر است و بدون اخذ آن‌ها تحصیل رایگان تنها برای دانش آموزان زیر ۱۸ سالی که اقامت دائم و یا شهروندی کانادا را دارند، ممکن است. در این میان سوالی پیش می‌آید و آن این است که مقصود از بورسیه و فاند تحصیلی چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را دریافت کرد.؟

فاند و بورسیه تحصیلی در واقع کمک هزینه‌هایی می‌باشند که در مراکز آموزشی مختلف و از سوی ارگان‌هایی مشخص به دانشجویان و دانش آموزانی که شرایط اخذ آن‌ها را دارا هستند و در دوره‌های مختلف در حال تحصیل هستند، اعطا می‌گردد فاند تحصیلی کانادا و بورسیه‌هایی که عمدتا از سوی دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند انواع مختلفی دارند و می‌توانند تمامی هزینه تحصیل یا بخشی از آن را پوشش دهند تا متقاضی با هزینه کمتر و یا رایگان به تحصیل بپردازد.

فاندهای تحصیلی اسکالرشیپ، فلوشیپ و گرنت برخی از انواع فاندهای ارائه شده هستند که تحصیلی کم هزینه یا کاملا رایگان را در کشور کانادا برای متقاضیان رقم می‌زنند و افراد برای دریافت آن‌ها می‌توانند با اطلاع یافتن از چگونگی اخذ فاند تحصیلی یا بورسیه دانشگاه مد نظر بر اساس پروسه تعیین شده و پس از آگاهی از شرایط، و آماده سازی تمامی مدارک لازم برای اخذ آن اقدام نمایند (شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب «فاند تحصیلی کانادا؛ دریافت انواع فاند تحصیلی از کشور کانادا» را مطالعه کنید).

اقدام برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا، پس از گرفتن پذیرش تحصیلی کانادا یکی از حساس ترین مراحل پروسه مهاجرت تحصیلی هستند. دانشجویان متقاضی اپلای تحصیلی کانادا باید در این مرحله از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه استفاده نمایند تا شانس دریافت ویزای دانشجویی کانادا را افزایش دهند. مشاور موسسه یوکن با سال ها تجربه در پرونده های تحصیلی آماده ارائه خدمات درخواست ویزا، نگارش استادی پلن کانادا، نگارش انگیزه نامه تحصیلی کانادا و دیگر موارد مرتبط با این پرونده ها می باشد.

تحصیل رایگان در کانادا و خدمات موسسه مهاجرتی یوکن کانادا

موسسه مهاجرتی یوکن UCAN IMMIGRATION SERVICES تحت نظارت خانم نازنین بیتاژیان مشاور رسمی مهاجرت کانادا، فارغ التحصیل رشته حقوق مهاجرت از کانادا و استرالیا، فعالیت می کند.

موسسه مهاجرت یوکن کانادا با سال ها تجربه در خصوص اخذ بورسیه تحصیل رایگان در کانادا، پذیرش تحصیلی، انواع ویزای دانش آموزی و دانشجویی کانادا، ویزای همراه والدین، ویزای کاری کانادا، انجام پرونده های مهاجرتی و اقامتی، ویزای سرمایه گذاری، ویزای استارتاپ، ویزای هنرمندان، ویزای ورزشکاران، جاب آفر کانادا، خدمات دریافت پاسپورت، ویزای توریستی و کارت پی آر PR ، آماده ارائه خدمات مشاوره و ارزیابی پرونده های مهاجرتی و اقامتی، مشاوره تحصیلی و امور نگارش انگیزه نامه تحصیلی کانادا، استادی پلن و غیره می باشد. متقاضیان می توانند جهت آگاهی از شرایط خود برای برنامه های مهاجرتی و اقامتی، با مشاور این مجموعه مشاوره آنلاین داشته باشند.

مشاوره با مشاور رسمی مهاجرت
مشاور  موسسه یوکن آماده ارائه مشاوره آنلاین در خصوص اخذ انواع ویزاهای کانادا دارد. در صورت تمایل جهت مشاوره و ارزیابی شرایط خود با مشاور  رسمی مهاجرت، خانم نازنین بیتاژیان، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

آیا تحصیل رایگان در کانادا امکان پذیر است؟

تحصیل رایگان در کانادا با توجه به مقطع تحصیلی و نوع ویزای دریافتی می تواند امکان پذیر باشد. مثلا”فرزندان افرادی که موفق به دریافت ویزای اقامت دائم کانادا شوند، می توانند در مدارس کانادا به صورت رایگان تحصیل نمایند.

شرایط تحصیل رایگان در مدارس کانادا برای چه دانش آموزان مهیا است؟

افرادی که والدین آن ها دارای پی آر کانادا هستند ، سیتیزن کانادا هستند و یا با ویزای کار، ویزای دانشجوی در کانادا زندگی می کنند می توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل نمایند.

آیا تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا امکان پذیر است؟

دانشجویان واجد شرایط می توانند با دریافت فول فاند در این مقطع، برای تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا اقدام کنند.

با توجه به این که برنامه های مهاجرتی هر لحظه از زمان امکان تغییر دارند برای اطلاعات به روز و تکمیلی با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی یوکن تماس بگیرید.

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

با مطرح کردن سوال های مهاجرتی ضمن دریافت پاسخ، فرصت پاسخ گویی به سوالات دیگر متقاضیان هم بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
*

استادی پلن کانادا چیست و چگونه آن را بنویسیم؟
استادی پلن کانادا چیست و چگونه آن را بنویسیم؟
چگونه استاد راهنما برای اپلای پیدا کنیم
چگونه استاد راهنما برای اپلای پیدا کنیم