کانادا

اپلای رشته غیر مرتبط

شرایط اپلای با لیسانس و ارشد نامرتبط

اپلای رشته غیر مرتبط به چه معنا می‌باشد؟ آیا برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای پیشرفته دارند، اپلای رشته غیر مرتبط امکان پذیر است؟ در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باید چه اقداماتی را برای تغییر رشته انجام داد؟ و چه محدودیت هایی برای اپلای در مقطع لیسانس و ارشد غیر مرتبط وجود دارد؟ همه این‌ها سوالاتی هستند که ما سعی داریم با بیان مطالبی در این زمینه به آنها پاسخ دهیم.

بسیاری از دانشجویان به هنگام تحصیل در هر یک از مقاطع (دوره‌های تحصیلی) به این باور می‌رسند که علاقه ای به رشته خود نداشته و امکان ادامه دادن در این رشته تحت هر شرایطی برای آنان وجود ندارد. به زبان ساده تر می‌توان گفت برای این رشته ساخته نشده اند و می‌خواهند در رشته‌ای که به آن علاقه دارند و یا از بازار کار خوبی برخوردار است به ادامه تحصیل بپردازند. این یک امر طبیعی است چرا که ممکن است پیش از ورود به دانشگاه، افراد درباره انتخاب خود به یک اطمینان نسبی رسیده باشند اما پس از ورود یا فارغ التحصیلی متوجه شوند که در رشته‌ای دیگر موفق‌تر خواهند بود و تصمیم به تحصیل در رشته غیر مرتبط بگیرند. اگر چه این اتفاق هر ساله رخ می‌دهد و بسیاری از فارغ التحصیلان و دانشجویان به این نگرش درباره رشته تحصیلی خود می‌رسند اما همواره تغییر رشته به آسانی و در هر مقطعی قابل انجام نیست و بسیاری از دانشگاه‌های جهان به ویژه دانشگاه‌هایی که در سطح علمی بسیار خوبی قرار دارند در این باره سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند و هر نوع اپلای رشته غیر مرتبط را برای هر مقطعی نمی‌پذیرند.

آیا امکان اپلای رشته غیر مرتبط وجود دارد؟

همانطور که در بخش مقدمه بیان گردید امکان اپلای رشته غیر مرتبط وجود دارد اما این نوع اپلای برای هر دانشجویی در هر رشته تحصیلی ممکن نیست، زیرا تحصیل در برخی از رشته‌ها نیازمند یک پیش زمینه علمی مرتبط است. با ارائه یک مسائل این موضوع بیشتر شرح داده می‌شود.

فرض بر این است که فردی در یکی از زیر شاخه های رشته هنر در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده است و قصد دارد برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، نامه پذیرش در یک رشته غیر مرتبط مانند مهندسی برق را از دانشگاه مقصد دریافت کند. واضح است که دانشجو در این مقطع به راحتی قادر نخواهد بود تغییر رشته دهد، و لازمه آن طی کردن مسیری سخت و قانع کردن دانشگاه برای موافقت با اپلای است، چرا که این شخص هیج گونه پیش زمینه علمی در حوزه ریاضیات، فیزیک، مدارات الکتریکی و … ندارد و همین امر تحصیل و یادگیری را برای او سخت و امکان موفقیتش در آن رشته را کم خواهد کرد.

در واقع چنین افرادی به دلیل این‌که رزومه کاری و تحصیلی مرتبط با رشته‌ی مد نظر را ندارند (برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه رزومه‌های کاری، پژوهشی و تحصیلی شانس پذیرش را بالا می‌برد) و اطلاعات و پیش زمینه لازم برای ورود به رشته غیر مرتبط را کسب نکرده‌اند، نمی‌توانند به راحتی برای اپلای یا اخذ پذیرش اقدام نمایند.

آن‌ها نیاز است به وب سایت دانشگاه مورد نظر سر زده تا در مورد شرایط پذیرش رشته‌ی انتخابی خود تحقیق کنند و از محدودیت‌های موجود برای اپلای رشته غیر مرتبط آگاه شوند.

بیشتر بخوانید: اپلای چیست؟ راهنمای جامع مراحل اپلای، مدارک و هزینه‌های لازم

تغییر رشته برای اپلای در مقطع کارشناسی

تغییر رشته برای اپلای در مقطع کارشناسی نسبت به ارشد و همچنین دکتری بسیار راحت‌تر می‌باشد. در واقع مقطع کارشناسی می‌تواند ابتدای مسیر برای یادگیری یک تخصص باشد چرا که در مقطع دبیرستان اگر چه افراد شاخه تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند اما رشته‌ای را به صورت کاملا تخصصی آموزش ندیده‌اند و همین امر سبب می‌شود تغییر رشته برای اپلای در مقطع کارشناسی آسان‌تر از دیگر مقاطع انجام شود. بنابراین این نکته را باید به یاد داشت که برای اپلای رشته غیر مرتبط، هر چه زودتر اقدام شود بهتر است.

برای مثال، می‌توان به ورود متقاضیان مقطع کارشناسی به دانشگاه‌ها در کشورمان اشاره کرد. عموما افرادی که در رشته ریاضی و فیزیک دیپلم خود را دریافت کرده‌اند می‌تواند در آزمون ورودی دانشگاه (کنکور) مرتبط با این رشته شرکت کرده و در صورت پذیرش به تحصیل در رشته‌‌ی مرتبط با مدرک دیپلم بپردازد. حال اگر که این شخص علاقمند به رشته‌های مرتبط با دیپلم تجربی شود می‌تواند به جای کنکور مرتبط، در آزمون رشته‌ی مورد علاقه خود (کنکور تجربی) شرکت نماید. تغییر رشته برای اپلای در مقطع کارشناسی نیز چنین است و این موضوع صدق می‌کند. افراد با بررسی شرایط و محدودیت‌های تغییر رشته دانشگاه مورد نظر در خارج از کشور می‌توانند برای تغییر رشته و اخذ پذیرش برای رشته غیر مرتبط اقدام کنند.

عضویت در اینستاگرام موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مربوط به بررسی شرایط تحصیل در کانادا در پیج اینستاگرام یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


تغییر رشته برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد

برای تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد و بالا بردن شانس موافقت با اپلای رشته غیر مرتبط در این مقطع باید به چند نکته توجه نمود:

اول این‌که متقاضی اپلای رشته غیر مرتبط در این مقطع، بهتر است رشته ای را برای اپلای انتخاب کند که با رشته‌ی قبلی او ارتباط نزدیک تری داشته باشد. به عنوان مثال احتمال پذیرش برای دانشجویی که در دوره لیسانس مهندسی مخابرات خوانده است برای اپلای ارشد در رشته‌ای چون مهندسی برق گرایش الکترومغناطیس به مراتب بالاتر از شخصی است که لیسانس خود را در یکی از زیر شاخه‌های هنر گذرانده است و تمایل دارد برای اپلای در چنین رشته‌ای اقدام کند.

دوم این‌که شخص پیش از تغییر رشته برای اپلای ارشد، به کسب تجربه آکادمیک در رشته مورد نظر بپردازد چرا که این کار نقش موثری در برطرف کردن کمبودها و ضعف ها خواهد داشت، همچنین می‌تواند اثبات کننده میزان علاقه شخص به رشته مورد نظر باشد.

علاوه بر دو نکته‌ای که بیان شدند، افراد برای اپلای رشته غیر مرتبط می‌توانند رشته‌هایی را انتخاب کنند که تحصیل در آن‌ها به پیش زمینه تحصیلی و علمی خاصی نیازمند نباشد. در میان صدها رشته‌ی دانشگاه‌ها رشته‌های تحصیلی فراوانی وجود دارند که در این گروه از رشته‌ها قرار گرفته‌اند. رشته مدیریت و رشته‌های مرتبط با علوم زیستی برخی از این رشته‌ها می‌باشند.

ارائه مدارک مناسب در اخذ پذیرش تحصیلی کانادا از قبیل: توصیه نامه تحصیلی، انگیزه نامه تحصیلی می تواند نقش مهمی در موفقیت پذیرش داشته باشد. موسسه مهاجرتی یوکن انواع خدمات مشاوره تحصیلی، پذیرش و درخواست ویزای دانشجویی کانادا را تحت نظارت مستقیم مشاور رسمی مهاجرت، خانم نازنین بیتاژیان ارائه می نماید. در صورت تمایل به دریافت خدمات به واتس اپ ۰۴۰۰ ۴۲۴ ۵۱۴ ۰۰۱ پیام دهید.

عضویت در یوتیوب موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مشاور موسسه یوکن در خصوص  شرایط  بورسیه تحصیلی کانادا در یوتیوب یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید: بررسی شرایط دوره‌های کوآپ (CO-OP) کانادا + بازارکار پس از دوره کوآپ کانادا

تغییر رشته برای اپلای در مقطع دکتری

می‌توان گفت میزان سختی اپلای رشته غیر مرتبط با مقطع تحصیلی رابطه مستقیم دارد. به بیان دیگر هر چه دانشجو در مقطع بالاتری مشغول به تحصیل باشد، تغییر رشته برای او دشوارتر خواهد بود.

دانشگاه های بسیاری هستند که مجوز تغییر رشته را در مقطع دکتری به فرد نمی‌دهند. به این دلیل که بدون داشتن هیچ پیش زمینه ای، تحصیل و ادامه دادن در این مقطع که یک مقطع پژوهشی و بسیار حساس است و ورود به آن مستلزم داشتن علم مرتبط می‌باشد، بسیار سخت خواهد بود.

اما اگر که شخصی تمایل دارد برای اپلای دکتری تغییر رشته دهد، پیشنهاد اکثر دانشگاه ها این است که فرد ابتدا مدرک کارشناسی ارشد رشته‌ی مورد نظر را با اقدام برای ارشد مجدد در کانادا، دریافت کند، سپس در دوره دکتری مشغول به تحصیل شود. در غیر این صورت با درخواست اپلای رشته غیر مرتبط در این مقطع موافقت نخواهد شد.

یکی از دغدغه های متقاضیان ادامه تحصیل و اپلای دانشگاه های کانادا، وجود گپ تحصیلی می باشد. موسسه مهاجرتی یوکن تجربه های خوبی در خصوص این نوع پرونده ها دارد. متقاضیان در صورت تمایل می توانند جهت مشاوره با مشاور موسسه یوکن با ما در تماس باشند. همچنین امکان گرفتن پذیرش و تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان و یا از طریق آزمون دولینگو در برخی از دانشگاه های کانادا امکان پذیر می باشد.

محدودیت‌های اپلای با لیسانس و ارشد نامرتبط

برخی از متقاضیان اپلای رشته غیر مرتبط به دنبال اطلاعاتی درباره محدودیت های اپلای با لیسانس و ارشد نامرتبط هستند تا با در نظر داشتتن آن‌ها، تصمیم نهایی خود را در این باره بگیرند. بررسی های انجام گرفته برای اپلای با لیسانس و ارشد نامرتبط نشان دهنده‌ی این موضوع هستند که این محدودیت‌ها مورد به مورد (case by case) با هم متفاوت هستند و به دانشگاه مورد نظر برای اپلای، رشته و مقطع بستگی دارد.

برخی از دانشگاه ها با اپلای رشته غیر مرتبط موافق هستند اما برخی دیگر ممکن است تنها برای موارد ویژه‌ای اپلای برای رشته غیر مرتبط را قبول نمایند. به عنوان نمونه می‌توان به رشته‌های مهندسی اشاره کرد. فردی که لیسانس یا فوق لیسانس خود را در یکی از زیر شاخه‌های مهندسی نظیر مهندسی برق گذرانده باشد، زمانی که درخواست خود را مبنی بر اپلای در یک رشته مهندسی دیگر به دانشگاه مورد نظر ارسال نمود احتمال پذیرفته شدن آن نسبت به زمانی که برای اپلای رشته غیر مرتبط چون بهداشت یا پرستاری اقدام کند، بالانر خواهد بود.

پس توصیه می‌شود، بیش از اقدام برای اپلای رشته غیر مرتبط از محدودیت‌هایی که دانشگاه مقصد برای این موضوع اعمال کرده آگاهی پیدا کنید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از راه های سریع به این کشور می باشد. همواره ادامه تحصیل در کانادا موجب دریافت ویزای کار کانادا (پس از تحصیل) و سپس گرفتن اقامت دائم کانادا از طریق برنامه های مهاجرتی می گردد.

خدمات موسسه مهاجرتی یوکن

موسسه مهاجرتی یوکن کانادا UCAN IMMIGRATION SERVICES تحت نظارت خانم نازنین بیتاژیان مشاور رسمی مهاجرت کانادا، فارغ التحصیل رشته حقوق مهاجرت از کانادا و استرالیا، فعالیت می کند. این مجموعه با دو دفتر مهاجرتی ثبت شده در کانادا و استرالیا و با سال ها تجربه در خصوص اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی، اخذ بورسیه تحصیلی، انجام پرونده های مهاجرتی و اقامتی انواع خدمات تحصیلی و مهاجرتی را ارائه می نماید.

مشاوره با مشاور رسمی مهاجرت
مشاور موسسه یوکن آماده ارائه مشاوره آنلاین در خصوص اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی کانادا می باشد. در صورت تمایل جهت مشاوره و ارزیابی شرایط خود با مشاور رسمی مهاجرت، خانم نازنین بیتاژیان، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

چگونه می توان برای اپلای رشته غیر مرتبط در کانادا اقدام کرد؟

برای گرفتن پذیرش و اپلای رشته غیر مرتبط در کانادا، اگر رشته انتخابی مرتبط با پیشینه تحصیلی متقاضی نمی باشد، به شرطی که رشته انتخابی پیش نیاز تحصیلی خاصی نداشته باشد ،می تواند رشته مورد نظر با تخصص متقاضی مرتبط باشد.

با توجه به این که برنامه های مهاجرتی هر لحظه از زمان امکان تغییر دارند برای اطلاعات به روز و تکمیلی با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی یوکن تماس بگیرید.

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

با مطرح کردن سوال های مهاجرتی ضمن دریافت پاسخ، فرصت پاسخ گویی به سوالات دیگر متقاضیان هم بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
*

بررسی کامل شرایط دوره های کوآپ ( co-op) کانادا
بررسی کامل شرایط دوره های کوآپ ( co-op) کانادا
بررسی کامل شغل نانوایی در کانادا
بررسی کامل شغل نانوایی در کانادا