کانادا

واحد پول کانادا

واحد پول کانادا چیست ؛ معرفی واحد پولی کشور کانادا

واحد پولی کانادا به تومان یکی از موضوعاتی است که متقاضیان مهاجرت به کانادا به بررسی آن می پردازند، چرا که در پس از دریافت ویزای کانادا و برنامه ریزی برای ورود، مهاجران باید نسبت به تبدیل وجوه خود به دلار کانادا اقدام کنند. پول شامل هر چیزی است که برای تسویه بدهی یا خرید کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می‏ گیرد. تکامل پول در طول زمان به عنوان سیستمی برای تنظیم معاملات اقتصادی جامعه، پیشرفت قابل توجهی نسبت به اشکال قدیمی مبادله مبتنی بر مبادله کالا داشته است که در آن کالاها و خدمات با کالاها یا خدمات دیگر مبادله می‏ شدند. در ادامه این مقاله به موضوعاتی از قبیل واحد پول کانادا چیست؟ ارزش پول کانادا به تومان، پول خرد کانادا و دیگر مسائل مربوط به دلار کانادایی خواهیم پرداخت.

واحد پول کانادا چیست

CAD، که به لونی نیز شناخته می‏ شود، مخفف ارز یا نماد ارز واحد پولی کانادا می‏ باشد که برای نشان دادن واحد پول کانادا استفاده می‏شود. واحد پول کانادا به دلار می‏ باشد و یک دلار کانادایی از ۱۰۰ سنت تشکیل شده است و غالباً به صورت دلار کانادا عنوان می‏ شود تا آن را از ارزهای دیگر مانند دلار آمریکا و دلار استرالیا و دلار سایر کشورها متمایز کند. CAD واحد پول کانادا است و به عنوان یک ارز معیار در نظر گرفته می‏شود، به این معنا که بسیاری از بانک‏های مرکزی در سراسر جهان دلار کانادایی را به عنوان واحد پول کانادا شناخته، ذخیره و نگه می ‏دارند.

واحد پول کانادا یا دلار کانادایی از سال ۱۸۵۸ که استان کانادا اولین پول خرد کانادا را جایگزین پوند کانادا کرد، مورد استفاده قرار گرفت. دلار کانادا با استفاده از سیستم استاندارد طلا یک دلار برابر با ۲۳٫۲۲ گرم، به دلار آمریکا متصل شد.

در سال ۱۸۷۱، دولت فدرال کانادا قانون ارز یکنواخت را تصویب کرد که یک دلار ملی کانادا جایگزین ارزهای مختلف استان‏ ها شد.

واحد پولی کانادا در ضرابخانه سلطنتی کانادا واقع در وینیپگ در استان منیتوبا ضرب می‏ شود. تهیه و توزیع اسکناس‏ها‏ی بانکی به بانک‏ها‏ی سراسر کانادا به عهده BOC است. در طرف روی تمام سکه‏ها‏ی کانادایی تصویری از پادشاه سلطنتی انگلیس و در طرف دیگر طرح‏ها‏ی مختلف دارند.

دو سال پس از معرفی لونی که دارای یک حلقه مشترک در جلو است، کانادا تولید اسکناس‏ها‏ی ۱ دلاری را در سال ۱۹۸۹ متوقف کرد. به همین ترتیب در سال ۱۹۹۶ با انتشار سکه‏ ها‏ی دو دلاری به نام تونی، تولید اسکناس‏ها‏ی دو دلاری متوقف شد. بر روی سکه ‏های دو دلاری تصویری از یک خرس قطبی نقش بسته است.

کانادا تولید پنی را در سال ۲۰۱۲ محدود و در سال ۲۰۱۳ به طور کامل متوقف کرد. با این حال وجود این سکه هنوز هم قانونی است. در کشور کانادا هنوز هم معاملات غیر نقدی به پنی انجام می‏شود. واحد پول کانادا به دو دسته سکه و اسکناس تقسیم بندی می‏شود که در ادامه به بررسی هر یک می‏پردازیم.

سکه‏ ها‏ی کانادایی

پول خرد کانادا توسط ضرابخانه سلطنتی تولید می‏ شود که در میان تمام ضرابخانه ‏های دنیا به عنوان یکی از عجیب ‏ترین و خلاق‏ ترین نهادهای تولید کننده سکه در جهان شناخته می‏شود. علاوه بر سکه ‏ها‏ی استاندارد استفاده شده، ضرابخانه همچنین طیف گسترده‏ای از سکه ‏ها‏ی “نسخه ویژه” را در طیف گسترده‏ای از اسامی و طرح‏ها‏، از طلای خالص، نقره و پلاتین تولید می‏ کند. جدیدترین این نوع سکه ‏ها مانند سکه‏ ها‏ی تمام رنگی، سکه ‏ها‏ی درخشنده در تاریکی و سکه‏ ها‏ی ابرقهرمان شگفت انگیز هستند.

Looni (یک دلار)

سکه لونی پول خرد کانادا بزرگی است که از نیکل به رنگ طلایی ساخته شده است. قبلاً اسکناس یک دلاری وجود داشت، اما در دهه ۱۹۸۰ تدریجی حذف شد. این سکه لونی نامیده می‏شود زیرا روی آن تصویر یک لون، پرنده ملی کانادا قرار دارد.

Tooni (دو دلار)

Tooni یا Twoonie یک سکه با ظاهری متفاوت است که از فلز‏ها‏یی با دو رنگ مختلف ساخته شده است. در میانه دهه نود میلادی، جایگزین اسکناس دو دلاری های قدیمی شد. بر روی این پول خرد کانادا تصویر یک خرس قطبی قرار دارد.

Quarter (25 سنت)

دیگر پول خرد کانادا، کوارتر (به این دلیل است که معادل یک چهارم دلار است) یک قطعه ۲۵ سنتی نقره‏ای رنگ است. بر روی این سکه تصویر یک کابریو، یکی از حیوانات محبوب کانادا به تصویر کشیده شده است.

DIME(10 سنت)

دایم نام مستعار سکه ۱۰ سنتی است. این کوچکترین سکه از نظر اندازه است و کاملاً نازک است. بر روی آن یک قایق بادبانی معروف کانادایی وجود دارد که به Bluenose معروف است و سریعترین کشتی مسابقه‏ای در جهان برای تقریباً ۲۰ سال بود.

NICKEL (پنج سنت)

سکه پنج سنتی پول خرد کانادا که نیکل نامیده می شود در واقع از سکه معمولی بزرگتر است. در زمانی، سکه پنج سنتی از نیکل ساخته شده بود (از این رو به همین نام است) اما امروزه از فولاد ساخته می‏شوند.

PENNY (یک سنت)

پنی از فولاد اندود شده با مس ساخته شده است و برگ افرا، نماد رایج در کانادا را در خود جای داده است. در سال ۲۰۱۳، دولت کانادا رسماً تولید پول خرد کانادا را متوقف کرد و در حال حاضر در حال خارج کردن همه آن‏ها از چرخه بازار است، اما هنوز برای تکمیل این هدف سال‏ها فاصله دارد. مشاغل بزرگ و زنجیره‏ای در کانادا ممکن است پرداخت‏ها‏ی پنی را نپذیرند و در عوض از مشتریان می‏خواهند که پرداخت‏های نقدی خود را با گرد کردن آنها به نزدیک ۵ سنت برسانند.

معرفی فرصت های شغلی در یوتیوب موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مربوط به معرفی جاب آفر و فرصت های شغلی در کانال یوتیوب یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

اسکناس‏ ها‏ی کانادایی

پول‏ه ا‏ی کاغذی که به نام اسکناس شناخته می‏شوند در کشور کانادا اصلاً از کاغذ ساخته نشده ‏اند و در جدیدترین نوع خود از جنس پلیمر ساخته می‏شوند، اسکناس‏ های کانادایی از جنس پلاستیک نازک و انعطاف‏ پذیری است که به عنوان پلیمر ساخته می ‏شود. جمع ‏آوری اسکناس ‏ها‏ی کاغذی که در اواخر تولید شده بودند، از سال ۲۰۰۱ شروع شد و در سال ۲۰۱۱ رسماً از رده خارج شد، اما هنوز هم بعضی از اوقات استفاده می‏شوند. طرح‏ ها‏ی روی اسکناس‏ های کانادا هر ده سال یا در همین حدود تغییر می‏کنند.

اسکناس ۵ دلاری

کوچکترین اسکناس کانادا، اسکناس ۵ دلاری است که به رنگ آبی می ‏باشد و تصویری از نخست‏ وزیر سابق کانادا، ویلفرید لوریه (۱۹۱۹-۱۸۴۱)، اولین رهبر فرانسوی – کانادایی بر روی اسکناس وجود دارد. بر روی پشت اسکناس ۵ دلاری، Canadarm، تصویر یک بازوی رباتیک است که در کانادا طراحی شده و در مأموریت‏ ها‏ی ناسا بین سال ‏ها‏ی ۱۹۸۱ و ۲۰۱۱ استفاده می‏ شده است.

اسکناس ۱۰ دلاری

یکی دیگر از اجزای واحد پولی کانادا اسکناس ۱۰ دلاری است. این اسکناس بنفش رنگ و بر روی آن تصویر John A. Macdonald (۱۸۱۵-۱۸۹۱)، اولین نخست وزیر کانادا و بنیانگذار ملت را نشان می‏دهد. در پشت اسکناس ۱۰ دلاری، تصویر راه‏آهن بین شهری کانادا و تصویری از The Canadian که سرویس قطار ونکوور به تورنتو است و توسط VIA Rail، راه آهن دولتی کانادا اداره می‏شود به احترام خدمات ارائه شده نقش بسته است.

اسکناس ۲۰ دلاری

اسکناس ۲۰ دلاری دیگر واحد پولی کانادا است. بر روی اسکناس ۲۰ دلار یک پرتره قدیمی و سبز از پادشاه کانادا، ملکه الیزابت دوم (متولد ۱۹۲۶) تصویر شده است. تصویر او قبلاً در اسکناس‏ها‏ی ۱ و ۲ دلاری را نیز وجود داشت. در طرف دیگر اسکناس ۲۰ دلاری، بنای یادبود ملی VIMY کانادا قرار داده شده است که یادبودی در فرانسه است که از بیش از ۳۰۰۰ کانادایی که در نبرد VIMY RIDGE (1917) که یک پیروزی قاطع متحدین در جنگ جهانی اول (۱۹۱۸) اول بود به عنوان بزرگداشت از آنها، قرار داده شده است.

اسکناس ۵۰ دلاری

از دیگر اجزای واحد پولی کانادا اسکناس ۵۰ دلاری قرمز رنگ است که بر روی آن تصویر ویلیام لیون مکنزی کینگ (۱۹۵۰-۱۸۷۴)، نخست وزیر مشهور که در جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵) از اوایل تا اواسط قرن بیستم هدایت آن را برعهده داشت نقش بسته است. تصویر پشت اسکناس ۵۰ دلاری تصویر یک کشتی پیشرفته یخ شکن است که برای کمک به گارد ساحلی کانادا در انجام تحقیقات و اکتشافات در قطب شمال کانادا مورد استفاده قرار می‏گیرد.

اسکناس ۱۰۰ دلاری

آخرین اسکناس واحد پولی کانادا، اسکناس ۱۰۰ دلاری می‏باشد که بر روی آن تصویری از چهره رابرت بوردن (۱۹۷۴-۱۹۴۴) که در زمان جنگ جهانی اول (۱۹۱۸-۱۹۱۴) نخست وزیر کانادا بود وجود دارد. در پشت این اسکناس به افتخار تحقیقات علمی کانادا، تصویر انسولین که توسط دانشمند کانادایی، فردریک بانتینگ (۱۹۴۱-۱۸۹۱) کشف شد، وجود دارد.

نحوه پیدا کردن کار در کانادا در اینستاگرام موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مربوط به بررسی نحوه پیدا کردن کار در  کانادا در پیج اینستاگرام یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

ارزش دلار کانادایی

از آغاز جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۵۰ و دوباره از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰، ارزش پول کانادا نسبت به دلار آمریکا ثابت باقی مانده بود. در آن زمان بانک کانادا مسئول مداخله در بازار برای حفظ ثبات ارزش پول کانادا بود.

اما امروزه، نرخ ارز بین واحد پول کانادا و ارزهای خارجی دیگر توسط فرآیند عرضه و تقاضا تعیین می‏ شود، یعنی ارزش کالاهای دیگر و یا خدمات آزاد بازرگانی بر نرخ ارز دلار کانادایی تأثیرگذار است. در واقع عواملی وجود دارند که تقاضای دلار کانادا را افزایش یا تقاضای ارز را کاهش می‏دهند. فشار رو به بالا (یا رو به پایین) را بر نرخ ارز وارد می‏نمایند. در ادامه چند نمونه از عوامل موثر بر ارزش دلار کانادایی آورده شده است که عبارتند از:

نرخ بهره: ارزش پول کانادا تحت تأثیر نرخ بهره می‏تواند متغیر باشد. نرخ بهره بالاتر در کانادا تقاضای سرمایه گذاران خارجی را برای اوراق بهادار با ارزش پول کانادا را افزایش می‏ دهد.

قیمت کالاها: ارزش واحد پول کانادا با قیمت‏های جهانی ارتباط دارد. کالاها سهم بیشتری در صادرات کانادا در مقایسه با ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر دارند. وقتی قیمت کالاها افزایش می‏یابد، شرایط تجارت کانادا بهبود می ‏یابد زیرا کالاهای آن‏ها از ارزش بیشتری برخوردار شده‏اند.

نرخ تورم: نرخ تورم، نرخی است که با گذشت زمان سطح عمومی قیمت کالاها افزایش می‏یابد. اگر تورم در کانادا بیش از تورم خارجی باشد، این امر قدرت خرید واحد پولی کشور کانادا را نسبت به ارزهای خارجی کاهش می‏دهد و بالعکس.

تجارت بین المللی کالا و خدمات: ارزش واحد پول در کانادا و در بسیاری از کشورهای دیگر تحت تأثیر تجارت بین‏المللی کالا و خدمات قرار می ‏گیرد. وقتی کشوری مازاد تجاری دارد، صادرات بیشتر از واردات است و فشار رو به بالا بر نرخ ارز وارد می‏ کند (تقاضای ارز بیشتر از میزان عرضه است). وقتی کشوری کسری تجاری داشته باشد، واردات بیش از صادرات است و فشار رو به پایین بر نرخ ارز وارد می‏ کند (میزان عرضه ارز بیش از تقاضا است).

سرمایه‏ گذاری خارجی و پرداخت بدهی: ورود سرمایه ‏گذاران خارجی به کانادا، تقاضای خارجی واحد پول کانادا را افزایش داده و نرخ ارز را به سمت بالا سوق می‏دهد. سرمایه ‏گذاری مستقیم انجام شده توسط کانادایی‏ ها در خارج از کشور نتیجه عکس دارد.

بهره ‏وری: بهره‏ وری یک کشور، می‏تواند عاملی در تعیین نرخ ارز از طریق تأثیر آن بر قیمت‏ها‏ی نسبی و رقابت بین ‏المللی باشد و واحد پول در کانادا نیز از این امر مستثنی نمی‏ باشد. به عنوان مثال، اگر رشد بهره‏ وری در کانادا سریعتر از ایالات متحده رشد کند، قیمت کالاهای کانادایی رقابتی ‏تر می‏شود و با گذشت زمان، تولید و صادرات کانادا افزایش می‏ یابد و منجر به تقاضای بیشتر واحد پولی کشور کانادا می ‏شود.

تاریخچه دلار کانادا

قبل از متمرکز شدن دلار کانادا، واحد پولی کشور کانادا شامل ارزهای مختلفی می‏شد و از آنها جهت معامله مورد استفاده قرار می‏گرفته است. واحد پول در کانادا در سال ۱۸۵۸ دلار مبنای اعشاری جای پوند کانادا را گرفت که به شیلینگ و پنس تقسیم می‏شد. به دنبال کاهش نرخ ارز، واحد پول در کانادا با دلار آمریکا همسو شد و استان‏ها‏ی نیوبرانزویک ، نوا اسکوشیا ، نیوفاندلند و بریتیش کلمبیا نیز ارزهای مبتنی بر اعشاری را در دهه ۱۸۶۰ تصویب کردند.

واحد پولی کشور کانادا که دلار کانادا (CAD) است در طول تاریخ خود همواره بین نرخ‏ها‏ی ارز ثابت و ارز شناور در نوسان بوده است. واحد پول در کانادا به دلار آمریکا (USD) وابسته بود، به این معنی که ارزش CAD با همان نرخ دلار بین سال‏ها‏ی ۱۸۵۸ و ۱۹۳۸ و دوباره بین ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ افزایش و کاهش یافت. از آن زمان دلار کانادایی از ۱٫۰۸ دلار آمریکا در سال ۲۰۰۷ تا کمترین میزان خود یعنی ۰٫۶۲ دلار آمریکا در سال ۲۰۰۲ در نوسان بوده است.

اهمیت دلار کانادا در اقتصاد جهان

ارزش پول کانادا در برابر دلار آمریکا به دلیل اهمیت آن بر تجارت به طور گسترده‏ای مورد گزارش و بررسی قرار گرفته است.

واحد پول در کانادا در سال‏ها‏ی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ صادرات و واردات به طور قابل توجهی با افزایش ارزش پول کانادا تنظیم شده است. عوامل دیگری نیز بر واحد پولی کشور کانادا تأثیر گذار هستند مانند شوک‏ها‏ی جهانی و خاص، رقابت در اقتصادهای در حال ظهور و محدودیت در عرضه داخلی چند محصول نیز بر صادرات و واردات بیش از حد در آن دوره تأثیر‏گذار بوده است.

همچنین به نظر می‏رسد صادرات و واردات ماشین‏آلات، تجهیزات و کالاهای مصرفی غیرصنعتی و همچنین واردات مواد اولیه غیر انرژی بیشترین تأثیر را بر افزایش ارز داشته است.

افزایش نرخ ارز از طریق چندین کانال بر اقتصاد تأثیرگذار است، اما از طریق تجارت بین المللی است که تأثیر آن مستقیماً احساس می‏شود.

خدمات موسسه مهاجرتی یوکن کانادا

خدمات موسسه یوکن شامل : مشاوره مهاجرت به کانادا ، ارزیابی روش های اکسپرس اینتری کانادا، مشاوره پذیرش تحصیلی ، درخواست ویزای تحصیلی کانادا، ویزای مولتی ۵ ساله، ویزای سرمایه گذری، ویزای کاری کانادا، ویزای پزشکان کانادا، ویزای پرستاران کانادا، مهاجرت کای به کانادا و و غیره می باشد. متقاضیان مهاجرت به کانادا برای تحصیل می توانند جهت مشاوره و ارزیابی شرایط خود با مشاورین ما از طریق تلفن های موجود در وب سایت با ما در تماس باشند.

این موسسه به شماره ۲۲۷۴۳۸۸۷۸۶ تحت عنوان UCAN IMMIGRATION SERVICES در کانادا به ثبت رسیده است. مشاور رسمی مهاجرت کانادا خانم نازنین بیتازیان، فارغ التحصیل رشته حقوق مهاجرت از کانادا، عضو رسمی شورای سیاست گذاری و نظارت بر مشاوران مهاجرت کانادا با شماره عضویت R531751، آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات متقاضیان پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی کانادا می باشد.

مشاوره با مشاور رسمی مهاجرت
جهت رزرو وقت مشاوره آنلاین با مشاور مهاجرت کانادا خانم نازنین بیتاژیان، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

نحوه تبدل پول کانادا به تومان در ایران و کانادا چگونه است؟

به منظور تبدیل پول کانادا به تومان، خوشبختانه صرافی‏ های زیادی در نقاط مختلف ایران وجود دارند که کار تبدیل پول کانادا به تومان را انجام می‏ دهند. برخی از این صرافی‏ های همچنین در کشور کانادا دارای دفتر نیز می ‏باشند که کار تبدیل پول کانادا به تومان را انجام می ‏دهند.

نرخ ریال ایران در برابر دلار کانادا چگونه است؟

همانطور که در این مقاله نیز مطرح شد ارزش نرخ دلار کانادا انعطاف ‏پذیر بوده و به عوامل بسیاری وابسته است. افرادی که قصد تبدیل پول کانادا به تومان را دارند می‏ بایست همواره از نرخ لحظه ‏ای ریال ایران در برابر دلار کانادا آگاهی داشته و برطبق نرخ لحظه ‏ای ریال ایران در برابر دلار کانادا این کار را انجام دهند. به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز ما از دادن اطلاعات دقیق تر معذور هستیم. اما افراد می توانند در صورتی که قصد تبدیل پول کانادا به تومان را دارند به صورت آنلاین از طریق سایت‏ های معتبر از نرخ دلار کانادا آگاهی یابند.

هزینه زندگی در کانادا چگونه است؟

هزینه‏ های زندگی در کانادا بسته به نوع مهاجرت متفاوت می‏ باشد. اگر قصد تحصیل در کشور کانادا را دارید باید به این مسئله توجه نمایید که شما وقت کمی را برای کار کردن دارید و شما باید بقیه هزینه‏ های زندگی خود را باید از طریق خانواده خود تأمین نمایید.

با توجه به این که برنامه های مهاجرتی هر لحظه از زمان امکان تغییر دارند برای اطلاعات به روز و تکمیلی با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی یوکن تماس بگیرید.

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

با مطرح کردن سوال های مهاجرتی ضمن دریافت پاسخ، فرصت پاسخ گویی به سوالات دیگر متقاضیان هم بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
*

اعزام دانشجو به کانادا ؛ راهنمای کامل شرایط و مراحل
اعزام دانشجو به کانادا ؛ راهنمای کامل شرایط و مراحل
اخذ ویزای همراه کانادا، شرایط دریافت ویزای همراه کاری کانادا
اخذ ویزای همراه کانادا، شرایط دریافت ویزای همراه کاری کانادا