کانادا

رشته آشپزی در کانادا

رشته آشپزی در کانادا

رشته آشپزی در کانادا یکی از رشته‌های پرطرفدار و جذاب برای تحصیل و اشتغال است که افراد مشتاق به امر آشپزی و فعالیت در این حوزه از سر تا سر جهان برای یادگیری اصولی آن و ورود به بازار کار مناسبی که برای این رشته در این کشور وجود دارد مهاجرت به آن را انتخاب کرده و برای اخذ پذیرش از موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌هایی که رشته هنرهای آشپزی را ارائه نموده‌اند و یا اشتغال در فرصت‌های شغلی بسیاری که در موسسه‌های مختلف، بیمارستان‌ها، کافه تریاها، رستوران‌ها و هتل ها برای فارغ التحصیلان این رشته ایجاد شده است، اقدام می‌کنند.

اشتیاق به غذا ممکن است افراد بسیاری را به سمت حرفه‌ی آشپزی سوق دهد اما عموما آن گروهی موفق خواهند شد که به صورت کاملا حرفه‌ای و اکادمیک آشپزی را آموزش ببینند. تا علاوه بر شناخت اصولی مواد غذایی مختلف، انواع شیوه‌های پخت و پز و آشنایی با غذاهای بسیار متنوعی که در کل جهان وجود دارند و برخواسته از فرهنگ و زیست بوم نواحی مختلف است و با به کار گیری خلاقیت و تلفیق هنر غذاهایی سالم، خوشمزه و خاص ارائه دهند.

کشور کانادا برای تحصیل رشته آشپزی گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود چرا که این کشور از لحاظ فرهنگی، دارای تنوع بسیاری است، مهاجر پذیر بوده و به سبب وجود جاذبه‌های گردشگری کم نظیر به عنوان یکی از کشورهای توریستی جهان شناخته می‌شود. بدین سبب شهروندان آن و یا افرادی که به این کشور سفر می‌کنند از انواع غذاها با طعم و مزه های مختلف استقبال می کنند. به همین دلیل طیف وسیعی از رستوران ها که غذاهای مختلف بومی برگرفته از فرهنگ‌های مختلف جهان نظیر غذاهای آسیایی، هندی، مکزیکی و ایتالیایی سرو می‌کنند، برای ارائه خدمات در اقصی نقاط این کشور تاسیس شده‌‌اند و به دنبال نیروی کار حرفه‌ای برای پخت این غذاها هستند. افزایش تقاضا در این حوزه موجب شد تا دانشگاه‌های این کشور در کنار تربیت نیروی متخصص در حوزه های مختلف به دنبال آموزش اصولی و تربیت آشپزهای ماهر برای ورود به بازار کار باشند …

در این مطلب هر آن‌چه که نیاز است در رابطه با مهاجرت به کانادا از طریق آشپزی، رشته آشپزی در کانادا، شغل آشپزی در کانادا، بدانید از حقوق آشپزی در کانادا گرفته تا بازار کار آشپزی در کانادا، چگونگی تحصیل در این رشته،کالج های آشپزی در کانادا، شرایط و مدارکی که برای اپلای تحصیلی رشته آشپزی مورد نیاز است، برای آگاهی شما پیش از اقدام برای پذیرش و مهاجرت برای تحصیل رشته آشپزی در کانادا آورده شده است.

شرایط تحصیل در رشته آشپزی در کانادا

از نخستین مواردی که افراد متقاضی تحصیل رشته آشپزی در کانادا به آن توجه کرده و به دنبال کسب اطلاعات درباره آن هستند، شرایط تحصیل رشته آشپزی در دانشگاه کانادا یا کالج‌های این کشور می‌باشد. شرایط تحصیل در هر یک از دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور کانادا بر اساس دوره مورد نظر (دوره های تحصیلی در رشته آشپزی یک، دو و چهار ساله می‌باشند که متقاضیان دوره چهار ساله یا همان لیسانس می‌توانند به عنوان سر آشپز، کمک سرآشپز و یا مدیر تدارکات یا آشپزخانه مشغول به کار شوند) متفاوت از دیگر مراکز آموزشی است و متقاضیان رشته آشپزی در کانادا می‌بایست پس از انتخاب دانشگاه و مرکز آموزش هنرهای آشپزی مورد نظر از شرایط تحصیل در آن مطلع گردند. اما مهم‌ترین شرایطی که برای تحصیل در رشته‌ی آشپزی و در دوره‌های مختلف همچون دیگر رشته‌های تحصیلی بیان گردیده‌اند عبارتند از:

  • برخورداری از مدرک دیپلم (گذراندن دوره ۱۲ ساله دیپلم).
  • داشتن مدرک زبان معتبر و بین المللی (زبان مردم کانادا انگلیسی و فرانسوی است و متقاضی تحصیل در مراکز آموزشی می‌بایست مهارت خود را در این حوزه به اثبات برسانند).
  • برخورداری از سن مناسب.
  • داشتن تمکن مالی و توانایی اثبات آن

البته باید توجه داشت که یکی از شرایط مهم برای تحصیل، اخذ ویزای تحصیلی کانادا است که در صورت دریافت نکردن آن امکان تحصیل حضوری حتی با وجود موافقت دانشگاه امکان پذیر نخواهد بود.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش رشته آشپزی در کانادا

برای دریافت پذیرش رشته آشپزی در کانادا لازم است متقاضیان مدارکی را به دانشگاه یا کالج مورد نظر ارسال نموده و نامه پذیرش را دریافت نمایند تا با استفاده از آن نامه و دیگر مستندات لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نموده و به کانادا مهاجرت کنند. در واقع رشته آشپزی در دانشگاه کانادا عمدتا به صورت دوره‌های تحصیلی یک تا دو ساله و چهار ساله برای دریافت مدرک لیسانس ارائه می‌گردد که هر یک از موسسه های آموزشی ارائه دهنده این رشته مدارک ویژه‌ای را از متقاضی درخواست می‌کند. از جمله مدارک معمول که توسط اکثر مراکز آموزشی هنرهای آشپزی خواسته می‌شوند می‌توان به مدارک و مستنداتی مانند مدرک پایان دوره ۱۲ ساله دیپلم، مدرک معتبر زبان، پاسپورت معتبر و انگیزه نامه تحصیلی اشاره کرد. البته متقاضی علاوه بر این ها لازم است مدارکی را که نشان دهنده تمکن مالی برای تحصیل رشته آشپزی در کانادا می‌باشند را نیز ارائه دهد.

عضویت در اینستاگرام موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مربوط به نحوه اپلای برای کالج های کانادا در پیج اینستاگرام یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


با توجه به اینکه موفقیت در گرفتن پذیرش تحصیلی کانادا نیازمند ارائه مدارک درست و مناسب است، موسسه مهاجرتی یوکن خدمات نگارش استادی پلن، انگیزه نامه، توصیه نامه و کاورلتر و ویزای تحصیلی کانادا را پکیج های مختلف زیر نظر مستقیم مشاور رسمی مهاجرت خانم نازنین بیتاژیان ارائه می نماید.

دانشگاه ها و کالج های رشته آشپزی در کانادا

در این بخش لیستی از برترین دانشگاه ها و کالج های آشپزی در کانادا که هر ساله پذیرای دانشجویان خارجی و داخلی (شهروند یا افراد دارای اقامت دائم) می‌باشند، معرفی می‌گردند.

  • موسسه هنرهای آشپزی کوردن بلو اتاوا (LE CORDON BLUE OTTAWA)

موسسه کوردن بلو را می‌توان از برترین موسسات یا کالج های آشپزی در کانادا دانست. این موسسه هنرهای آشپزی در شهر اتاوا استان انتاریو واقع شده است و هر ساله دانشجویان فراوانی از کل جهان با بیش از صد ملیت مختلف در این مرکز آموزشی برای یادگیری فنون و مهارت‌های زیبای هنر آشپزی حضور می‌یابند. در این موسسه دوره‌های آشپزی و شیرینی پزی مختلف نظیر پخت انواع کیک و تارت، آشپزی با سبزیجات کمیاب، پخت غذاهای دریایی، آشنایی با انواع طعم‌ها، یادگیری مهارت استفاده از چاقو و پخت نمودن انواع نان به دانشجویان مشتاق آموزش داده می‌شود. این دانشگاه دارای خوابگاه و سه آشپزخانه بزرگ برای کلاس‌های عملی و یک رستوران به همین نام است.

  • مدرسه آشپزی جورج براون (GEORGE BROWN CHEF SCHOOL)

کالج یا مدرسه آشپزی جورج براون یکی دیگر از کالج های آشپزی کانادا به شمار می‌رود که از نظر رتبه بندی جزو ده کالج و دانشگاه برتر در رشته آشپزی در کانادا می‌باشد. این مدرسه در قلب شهر تورنتو قرار دارد و با فارغ التحصیلانی چون دو سرآشپز از برترین سرآشپزان کانادا یعنی راجر موکینگ و مارک مک ایوان شناخته می‌شود. در این کالج برنامه‌های آموزشی متنوعی همانند دوره‌ی نانوایی، شیرینی پزی، مهمانداری، مدیریت آشپزخانه برای دانشجویان تدوین و ارائه شده‌اند.

  • مدرسه مهارت‌های آشپزی انتاریو در میسیساگا

برای رشته آشپزی در دانشگاه کانادا مدرسه (کالج) هنرهای آشپزی انتاریو که در شهر میسیساگا واقع شده است از برترین گزینه ها می‌باشد. این مدرسه به عنوان یک کالج حرفه‌ای متمرکز بر مهارت‌های عملی و ایجاد و استفاده از خلاقیت در آشپزخانه (برای امر آشپزی) شناخته می‌شود. در این کالج برای دانشجویان فرصت کار در رستوران واقعی و با متخصصان این صنعت برای یادگیری بهتر فراهم گردیده است.

مدرسه شف‌های استراتفورد، کالج لیاسون و آکادمی آشپزی شمال غربی ونکوور از دیگر دانشگاه ها و کالج‌های برتر در حوزه آشپزی و تربیت آشپز ماهر می‌باشند.

بیشتر بخوانید: بازار کار شغل نانوایی در کانادا؛ شرایط مهاجرت به عنوان نانوا به کانادا

بورسیه رشته آشپزی در کانادا

متقاضیان رشته آشپزی در کانادا برای ورود به دانشگاه‌ها یا کالج های آشپزی در کانادا و تحصیل در آن‌ها می‌بایست شهریه‌ای را به صورت ترمی یا سالانه پرداخت نمایند چرا که تحصیل در دانشگاه های کانادا نه تنها برای دانشجویان بین المللی بلکه برای متقاضیان بومی که شهروند کانادا به شمار می‌روند نیز همراه با پرداخت هزینه است. از این رو و برای تسهیل در امر تحصیل دولت این کشور و مراکز آموزشی نظیر دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مدارس، بورسیه ها و کمک هزینه‌هایی را برای رشته‌های مختلف همچون رشته آشپزی اختصاص داده‌اند که متقاضیان در صورت برخورداری از شرایط دریافت آن می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شده و در هزینه تحصیل و زندگی خود در کانادا به عنوان یک مهاجر تحصیلی صرفه جویی نمایند.

کد مشاغل رشته آشپزی در کانادا

در کشور کانادا سیستمی به نام سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا تدوین و در دسترس افراد وبه ویژه متقاضیان اشتغال در این کشور قرار داده شده است تا بر اساس رشته تحصیلی خود مشاغل مرتبط را پیدا نموده و برای آن‌ها اقدام نماید. رشته آشپزی در کانادا نیز از این امر مستثنی نبوده و در این سیستم کدی برای آن در نظر گرفته شده است. کد مشاغل رشته آشپزی در کانادا در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا (NOC) 6322 می‌باشد. رشته آشپزی در این سیستم با نام COOKS شناخته می‌شود.

عناوین شغلی آشپزی در کانادا

زمانی که شخص برای شغل آشپزی در کانادا آگهی‌های استخدامی را بررسی می‌کند با عناوین شغلی مرتبط بسیاری رو به رو می‌شود که به سبب دارا بودن مدرک تحصیلی رشته آشپزی از دانشگاه کانادا یا هر دانشگاه معتبر دیگری می‌تواند برای هر یک از آن‌ها اقدام نماید. برخی از این عناوین عبارتند از:

  • آشپز کارآموز
  • آشپز ضیافت یا مهمانی (Banquet Cook)
  • آشپز صبحانه
  • آشپز کافه تریا
  • آشپز سازمان یا اردوگاه (Camp Cook)
  • آشپز بیمارستان
  • شیرینی پز
  • پیتزا زن (آشپز پیتزا)
  • آشپز رستوران

مهارت و وظایف آشپز در کانادا

پس از بررسی رشته آشپزی در دانشگاه کانادا، معرفی کالج های آشپزی در کانادا و ارزیابی شرایط تحصیل، در این بخش مهارت‌های که یک آشپز پس از تحصیل آشپزی در کانادا به دست خواهد آورد و وظایفی که بر عهده دارد بیان می‌گردند.

در حقیقت آن‌کس که در دانشگاه ها یا کالج های آشپزی در کانادا به تحصیل می‌پردازد مهارت‌هایی را یاد خواهد گرفت که آن مهارت‌ها لازمه ورود درست و حرفه‌ای به بازار کار رشته آشپزی در کانادا می‌باشند. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  • مدیریت، هماهنگی و نظارت بر امور آشپزخانه و کارکنان
  • استخدام و به کار گیری نیروی مناسب برای آشپزخانه
  • توانایی تهیه کردن وعده‌های غذایی به صورت کامل یا تک
  • توانایی طراحی کردن منوها، تعیین میزان غذا و برآورد نمودن پیش نیازها و هزینه‌های مواد غدایی
  • مهارت آموزش دادن به پرسنل در زمینه تهیه و نگهداری غذاهای مختلف
  • نظارت بر میزان موجودی مواد غذایی و تجهیزات مورد نیاز برای آشپزی
  • مهارت تهیه غذا بر اساس دستور ارائه شده از سوی متخصص تغذیه یا سر آشپز (CHEF) برای بیماران
  • شناخت وسایل مرتبط، توانایی تعمیر،راه‌اندازی و نگهداری از آن‌ها.

البته علاوه بر مهارت‌های بیان شده برای شغل آشپزی در کانادا عموما فرد باید به دانش امور مالی، چگونگی مدیریت کسب و کار، حقوق و امنیت عمومی، کشاورزی و تولید مواد غذابی، نحوه استفاده از فناوری‌های دیجیتالی و مواردی از این دست آشنا بوده و از آنها در مسیر رشد و پیشرفت کاری استفاده نماید.

و اما از وظایف یک آشپز می‌توان به حفظ نظم کاری در آشپزخانه، نظارت و مدیریت بر کار پرسنل آشپزخانه، پخت غذای ویژه بیماران بر اساس دستور ارائه شده از سوی پزشک یا سر آشپز، اطمینان حاصل کردن از ایمنی و نظافت آشپزخانه و نبودن هیچ گونه مشکلی در آن، بررسی مواد غذایی موجود، اطمینان از سالم بودن تجهیزات آشپزخانه، استخدام و آموزش به کارکنان اشاره کرد.

عضویت در یوتیوب موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مربوط به شرایط گرفتن پذیرش از کالج های کانادا در یوتیوب یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

استان های مناسب کار رشته آشپزی در کانادا

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته وضعیت شغل آشپزی در کانادا در همه جا یکسان نبوده و بازار کار آشپزی در کانادا در برخی از استان‌ها خوب و در برخی دیگر متوسط و یا ضعیف می‌باشد. البته باید خاطر نشان کرد که بازار کار آشپزی در کانادا ممکن است در سال‌های آتی تغییر نماید و در برخی از استان‌ها فرصت های شغلی بیشتر ایجاد شوند. اما در حال حاضر گفته شده که بازار کار آشپزی در کانادا نسبت به دیگر مشاغل نوسان کمتری را تجربه کرده است.

استان نووا اسکاشیا در بخش جنوب شرقی استان کانادا، جزیره پرنس ادوارد، انتاریو، شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا، آلبرتا و ساسکاچوان برای شغل آشپزی در کانادا استان‌های مناسبی به شمار می‌روند.

ناگفته نماند که شخص پس از تحصیل آشپزی در کانادا می‌تواند در رستوران‌ها، کافه تریاها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، کشتی‌های تفریحی، شرکت‌های پذیرایی، موسسات آموزشی و … استخدام شده و مشغول به کار شود.

درآمد آشپز در کانادا

درآمد یک آشپز در کانادا چقدر است؟ آیا تحصیل رشته آشپزی در کانادا ضامن حقوق و درآمد خوب است؟ بدون شک از مهم‌ترین مواردی که فرد متقاضی تحصیل آشپزی در کانادا یا آن دسته از افراد که به دنبال مهاجرت به کانادا برای اشتغال هستند مورد بررسی قرار داده و درباره آن تحقیق می‌کنند، حقوق آشپزی در کانادا می‌باشد، چرا که همه به دنبال کسب و کاری با درآمد خوب هستند تا بتوانند از پس هزینه‌های مختلف زندگی بر آیند. متوسط درآمد آشپزی در کانادا یا همان درآمد آشپز در کانادا سالانه ۲۹۲۵۰ دلار یا به عبارتی ۱۵ دلار در ساعت گفته شده است. البته عموما حقوق آشپزی در کانادا برای افراد تازه کار سالانه ۲۷۳۰۰ دلار کانادا و برای اکثر افراد با تجربه ۳۶۰۷۵ دلار می‌باشد.

لازم است گفته شود که حقوق آشپزی در کانادا و برای استان‌های مختلف و بر اساس تجربه و مهارت متفاوت است طبق آمارهای موجود حداکثر متوسط درآمد آشپز در کانادا برابر با ۲۲ دلار در ساعت و برای سرزمین های شمال غربی بوده و حداقل متوسط درآمد آشپزی در کانادا متعلق به استان نیو برنزویک با ۱۲٫۷۵ دلار در ساعت است.

همچنین حداکثر درآمد آشپز در کانادا برای استان نوناووت ثبت گردیده که برابر با ۴۸٫۷۲ دلار در ساعت است و کمترین میزان درآمد آشپزی در کانادا که برابر با ۱۱٫۴۵ دلار است به استان ساسکاچوان اختصاص دارد.

خدمات موسسه مهاجرتی یوکن کانادا

موسسه مهاجرتی یوکن تحت نظارت خانم نازنین بیتاژیان مشاور رسمی مهاجرت کانادا، فارغ التحصیل رشته حقوق مهاجرت از کانادا و استرالیا، با ثبت دو دفتر مهاجرتی به نام UCAN IMMIGRATION SERVICES در این دو کشور فعالیت می کند. این موسسه با سال ها تجربه مشاوره تحصیلی، اخذ پذیرش، درخواست ویزای دانشجویی و انجام برنامه های مهاجرتی و اقامتی ، خدمات فوق را تحت نظارت مستقیم مشاور این موسسه ارائه می نماید.

مشاوره با مشاور رسمی مهاجرت
مشاور موسسه یوکن آماده ارائه مشاوره آنلاین در خصوص اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی کانادا می باشد. در صورت تمایل جهت مشاوره و ارزیابی شرایط خود با مشاور رسمی مهاجرت، خانم نازنین بیتاژیان، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

کد شغلی رشته آشپزی در کانادا چیست؟

کد شغلی آشپزی در کانادا در طبقه بندی مشاغل این کشور ۶۳۲۲ است. متقاضیان می توانند با در نظر گرفتن این کد، لیست مشاغل مورد نیاز کانادا در ایالت های مختلف را در این خصوص بررسی نمایند.

درآمد آشپز در کانادا چقدر است؟

در آمد آشپز در کانادا با توجه به تجربه و ایالت و شهر محل کار متفاوت است. دشتمزد آشپز در کانادا از ساعتی ۱۲ دلار تا ۴۸ دلار می باشد.

با توجه به این که برنامه های مهاجرتی هر لحظه از زمان امکان تغییر دارند برای اطلاعات به روز و تکمیلی با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی یوکن تماس بگیرید.

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

با مطرح کردن سوال های مهاجرتی ضمن دریافت پاسخ، فرصت پاسخ گویی به سوالات دیگر متقاضیان هم بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
*

آلمان یا کانادا؟
آلمان یا کانادا؟
شرایط کارشناسی ارشد مجدد در کانادا
شرایط کارشناسی ارشد مجدد در کانادا