کانادا

رانندگی کامیون در کانادا

شغل رانندگی در کانادا

شغل رانندگی در کانادا (به ویژه شغل رانندگی ماشین سنگین در کانادا) جزو آن دسته از مشاغل است که همواره تقاضا برای آن به جهت وجود مسیرهای طولانی میان استان‌ها و شهرهای مختلف بالا می‌باشد. در حقیقت کانادا کشوری است که به فاصله زیاد میان شهرها و استان‌ها شهرت دارد. در این کشور روزانه بالغ بر چندین هزار کامیون یا تریلی از سواحل اقیانوسی، چمن‌زارها و حتی مناطق دور افتاده نزدیک به قطب شمال عبور می‌کنند تا کالایی را جا به جا نموده و به مقصد برسانند. با افزایش جمعیت و پیشرفت در حوزه اقتصاد نیاز به جا به جایی اقلام و کلاهای مختلف در کانادا بیش از گذشته شده است، از این رو کمبود نیرو برای این امر احساس می‌شود. جذب رانندگان خارجی یکی از چاره اندیشی‌های صورت گرفته برای حل این مشکل است. در واقع دولت کانادا با تدوین برنامه‌هایی اجازه مهاجرت رانندگان به این کشور را صادر کرده است و این امکان را فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند با استفاده از شغل رانندگی در کانادا به اقامت دائم دست پیدا کنند.

البته روند جذب رانندگان به سبب تقاضای بالا به ویژه برای آن گروه از افراد که شغل رانندگی کامیون در کانادا را انتخاب می‌کنند، بسیار راحت نیست و با کمی دشواری همراه است به همین دلیل پیش از اقدام برای این امر افراد متقاضی شغل رانندگی ماشین سنگین در کانادا یا کامیونداری در کانادا می‌بایست با شرایط و الزامات بیان شده برای این امر، انواع برنامه‌های تدوین شده، میزان حقوق راننده کامیون در کانادا، نحوه استخدام راننده پایه یک در کانادا، شرایط رانندگی کامیون در کانادا و مواردی از این دست آشنا شوند و بر اساس آن‌چه که بیان شده عمل نمایند.

اگر که شما جزو متقاضیان این گروه شغلی هستید، مطالعه ادامه مطلب پیشنهاد می‌شود چرا که در این مطلب هر آن‌چه که لازم است متقاضی شغل رانندگی در کانادا از آن مطلع باشد، از بازار کار شغل رانندگی در کانادا گرفته تا شرایط شرایط رانندگی کامیون در کانادا، حقوق راننده کامیون در کانادا، چگونگی یافتن شغلی تحت عنوان راننده کامیون در کانادا و مراحل شروع به کار در کانادا به عنوان راننده پایه یک گنجانده شده است.

یافتن شغل تحت عنوان راننده کامیون در کانادا

برای مهاجرت به کانادا و یافتن شغلی تحت عنوان راننده کامیون در کانادا می‌توان از ساده‌ترین راه، یعنی شرکت در نمایشگاه‌های شغلی (نمایشگاه کار) استفاده کرد. نمایشگاه‌های کار هر ساله و در اکثر کشورهای جهان توسط بسیاری از دولت‌ها با اهدافی چون پیدا کردن نیروی کار و ارتقاء برند کارفرمایی برگزار می‌شوند. در این نمایشگاه‌ها کارجویان با کارفرمایان به طور مستقیم ارتباط می‌گیرند که همین امر سبب می‌شود تا افرادی که به دنبال کار هستند با بررسی شرایط، شغلی که مد نظرشان است را پیدا کنند و کارفرماها نیز نیروی لازم را جذب کنند. دولت کانادا نیز هر ساله با همکاری افسران مهاجرت و کارفرماها از استان‌های مختلف به ویژه نیوبرانزویک نمایشگاه‌های کاری را در شهرهای مختلف جهان نظیر شهر کیف اوکراین یا ورشو لهستان با هدف جذب نیرو متخصص و ماهر برگزار می‌کنند. افرادی که به دنبال شغل کامیونداری در کانادا هستند می‌توانند با ثبت نام در سایت استان نیوبرانزویک و بارگذاری مدارک، در این گونه رویدادها شرکت کنند تا بتوانند موقعیت شغلی مناسب به عنوان راننده کامیون در کانادا را به دست آورند. افسران مهاجرت در این نمایشگاه‌ها برای افراد جویای شغل رانندگی در کانادا اطلاعاتی را در خصوص زندگی در کانادا به اشتراک گذاشته و شرکت کنندگان می‌توانند با چندین کارفرما مصاحبه‌ای درباره‌ی کامیونداری در کانادا داشته باشند.

شرایط مهاجرت به کانادا برای رانندگان پایه یک

دولت کانادا برای حل مشکل کمبود راننده در این کشور سیاست‌هایی را نظیر استخدام راننده پایه یک در کانادا از میان مهاجران به این کشور که دارای مهارت لازم در این حوزه هستند، در پیش گرفت. در واقع تقاضا و نیاز بالا به راننده به ویژه برای شغل کامیونداری در کانادا باعث شده تا دولت فدرال با همکاری اداره مهاجرت کانادا فرصت‌ها و راه‌های مختلفی را برای جذب رانندگان خارجی تدوین و ارائه نمایند تا مسیر برای مهاجرت به کانادا برای شغل رانندگی هموارتر شود. آن‌ها برای هر یک از برنامه‌های مهاجرتی شرایطی را تعیین کرده‌اند تا افراد بر اساس آن‌ها برای شغل رانندگی در کانادا اقدام کنند. در ادامه به برخی از این شرایط اشاره می‌شود.

  • داشتن گواهینامه رانندگی کانادا و یا معادل سازی نمودن گواهی نامه بین المللی.
  • برخورداری از مهارت زبان
  • داشتن سابقه کاری مرتبط
  • قرار داشتن در بازه سنی مورد قبول برای هر یک از برنامه‌های مهاجرتی
  • نداشتن سوء پیشینه
  • برخورداری از سلامت جسمی

مدارک لازم برای شغل رانندگی در کانادا

پس از بیان شرایط مهاجرت به کانادا برای مشاغل مرتبط با رانندگی، همچون شغل رانندگی کامیون در کانادا نوبت به بررسی مدارک و مستندات مورد نیاز برای این گروه شغلی می‌رسد. در واقع افراد برای آن‌که بتوانند به شغل رانندگی در کانادا بپردازند می‌بایست مدارک معتبری را ارائه دهند تا با درخواست آن‌ها موافقت شود. این مدارک عبارتند از:

  • مدرک معتبر زبان

برای برخورداری از مدارک زبان مورد تایید کانادا، متقاضی باید در یکی از آزمون‌های مورد تایید اداره مهاجرت شرکت کرده و حداقل نمره لازم را کسب کند. اگر تاکنون متقاصی شغل رانندگی ماشین سنگین در کانادا (یا به طور کلی شغل رانندگی در کانادا) موفق به گرفتن این مدرک نشده حتما باید به افسر یا کارفرمای مهاجرت این موضوع را گزارش داده و به آن‌ها بگوید که در آینده نزدیک مدرک آزمون زبان را ارائه خواهد داد.

  • گواهینامه معتبر رانندگی
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز (به عنوان مثال مدرک دیپلم)
  • مدارک معتبر که نشان دهنده تجربه و سابقه کاری فرد متقاضی است.

متقاضیان برای اثبات سابقه کار باید نامه‌ای را از طرف کارفرما که نشان‌دهنده‌ی میانگین حقوق و همچنین میزان سابقه کاری آن‌ها است، ارائه دهند. (از شرایط رانندگی کامیون در کانادا برخورداری از سابقه کار تمام وقت ۱۸ ماهه ( ۳۰ ساعت در هفته) است که می‌بایست با ارائه مدرک معتبر اثبات گردد. گفته شده دیگر رانندگان مدرکی که نشان دهنده‌ی سابقه کاری یک ساله است را باید ارائه دهند.)

  • مستندات مرتبط با مواردی همچون تاریخ اخذ گواهینامه رانندگی، میزان تخلفات و رد صلاحیت‌ها و موارد مرتبط با بیمه لازم است ارائه شوند.

مراحل شروع کار در کانادا به عنوان راننده پایه یک

برای شروع به کار به عنوان راننده پایه یک یا شغل کامیونداری در کانادا همچون دیگر مشاغل و حرفه‌ها نیاز است متقاضی مراحلی را طی کرده و پشت سر بگذارد.

البته پیش از هر چیزی لازم است فرد متقاضی برنامه‌های مهاجرتی مختلف را بررسی کرده و به شرایط و الزامات آن‌ها اشراف و تسلط داشته باشد تا بتواند بر اساس هدف خود برنامه مهاجرتی مناسب را انتخاب کند. همچنین برای شروع می‌بایست از گواهینامه مناسب برای رانندگی، عدم سوء پیشینه و سابقه‌ای پاک از تصادفات برخوردار باشد. سلامت جسمی نیز از مهم‌ترین مواردی است که لازم است به آن توجه شود و با ارائه یک گواهی معتبر آن را به اثبات برساند.

برای آن‌که شخص به عنوان راننده پایه یک در کانادا مشغول به کار شود، در ابتدا می‌بایست برای اخذ اجازه ورود به کانادا، دریافت ویزای کار کانادا و انجام دیگر مراحل در داخل آن کشور، کارفرمایی را پیدا کرده و پس از متقاعد کردن آن برای گرفتن پیشنهاد کاری از سمت او، نامه LMIA که نامه ارزیابی بازار کار از سوی کارفرما است را دریافت کند. این نامه نشان دهنده این است که ورود این فرد به کانادا تاثیر منفی بر بازار کار نداشته و شخص مهاجر جای یک فرد کانادایی را برای کار رانندگی اشغال نکرده است.

متقاضی پس از دریافت نامه   LMIA باید آن را به همراه نامه پیشنهاد شغلی (جاب آفر کانادا) و قرارداد کاری منعقد شده و دیگر مدارک نظیر انگیزه نامه برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کند تا ورک پرمیت یا مجوز کار موقت برای او در صورت موافقت اداره مهاجرت صادر شود.

پس از صدور مجوز کار موقت فرد متقاضی می‌تواند با ویزای کاری کانادا به این کشور سفر کرده و به صورت موقت به شغل رانندگی در کانادا تحت نظر کارفرما بپردازد. در ادامه و برای اخذ اقامت دائم از طریق شغل رانندگی در کانادا می‌تواند بر اساس برنامه‌های مهاجرتی مشخص شده برای این شغل عمل نماید.

شرایط اقامت دائم برای راننده کامیون در کانادا

برای آن که بتوان اقامت دائم کانادا را برای مشاغلی نظیر شغل رانندگی ماشین سنگین در کانادا اخذ نمود، لازم است تا فرد متقاضی از شرایطی برخوردار باشد. با توجه به آن‌چه که در بخش قبلی بیان شد، پس از شروع کار به عنوان راننده کامیون در کانادا، شرایطی فراهم می‌شود تا فردی که به شغل رانندگی در کانادا مشغول است، بتواند، درخواست اقامت دائم را داشته باشد. البته برای آن‌که شخص بتواند به اقامت دائم این کشور از طریق کار دست پیدا کند لازم است برای مهاجرت به عنوان راننده کامیون و برای شغل رانندگی در کانادا یکی از برنامه‌های مهاجرتی که اقامت دائم را برای رانندگان به دنبال دارد را به عنوان برنامه مهاجرتی خود انتخاب کند.

این برنامه‌ها عبارتند از:

  • برنامه مهاجرت به استان‌های آتلانتیک کانادا برای نیروهایی با مهارت متوسط (Atlantic Intermediate-Skilled Program)
  • برنامه مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا از طریق مهارت و تخصص ویژه افراد مبتدی و نیمه ماهر (BC PNP Skilled Immigration – Entry Level and Semi-Skilled )
  • برنامه مهاجرت استانی به نوا اسکوشیا کانادا بر اساس مشاغل مورد تقاضا (NSNP Occupations in Demand)
  • برنامه مهاجرت استانی انتاریو بر اساس مهارت های مورد تقاضا (OINP In-Demand Skills)
  • برنامه مهاجرت استانی ساسکاچوان کانادا گروه تجربه برای پروژه‌های رانندگان کامیون برای مسیرهای طولانی (SKIP Long-Haul Truck Driver Project)
عضویت در اینستاگرام موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مربوط به بررسی شرایط ویزای کار در کانادا در پیج اینستاگرام یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


برای هر یک از این برنامه‌ها الزامات و شرایطی بیان شده‌ است که افراد می‌توانند در صورت دارا بودن آن‌ها از هر یک از این برنامه ها برای اخذ اقامت دائم بهره ببرند. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • سابقه کاری

سابقه کاری باید مطابق با تعداد ماه اعلام شده برای برنامه استان مورد نظر باشد.، به عنوان مثال برای استان ساسکاچوان حداقل ۶ ماه و برای استان‌های بریتیش کلمبیا و انتاریو ۹ ماه گفته شده است در حالی که این سابقه برای برنامه مهاجرت به استان‌های آتلانتیک ۱۲ ماه است.

  • سن شخص متقاضی

در برنامه‌های مهاجرتی به کانادا همچون برنامه ‌های ذکر شده برای رانندگان پارامتر سن شخص متقاضی مهم بیان شده است و هر یک از برنامه ها بازه سنی به خصوصی را برای پذیرش جزو شرایط بیان کرده‌اند، به عنوان مثال: افراد برای بهره مندی از برنامه استانی نوا اسکوشیا لازم است در بازه سنی ۲۱ تا ۵۵ باشند.

  • پیشنهادات شغلی

داشتن پیشنهاد شغلی جزو شرایطی است که در اکثر این برنامه‌ها دیده می‌شود. در واقع افراد برای بهره‌مندی از این برنامه‌های مهاجرت که اقامت دائم را برای شغل رانندگی در کانادا به همراه دارند لازم است از سوی یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی مناسب دریافت کنند.

  • آموزش متوسطه

برخی از این برنامه ها نظیر برنامه مهاجرت به استان‌های آتلانتیک ارسال ارزیابی اعتبار تحصیلی یا همان ECA را برای بهره‌مندی از این برنامه در راستای اخذ اقامت، شرط دانسته‌اند. در واقع اداره مهاجرت و دولت کانادا برای موافقت با مهاجرت و اخذ اقامت عموما مدرک تحصیلی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • مهارت در زبان انگلیسی

از مهم‌ترین شرایط برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم برخورداری از مهارت زبان و ارائه مدرک معتبر بین المللی در این زمینه است.

علاوه بر شرایط گفته شده، می‌توان به مجوزها و گواهی‌نامه‌های اضافی (نظیر مجوز حمل کالای خطرناک) که هر یک از برنامه‌ها به طور ویژه ارائه آن‌ها را الزامی می‌دانند، اشاره کرد.

وظایف و مهارت های رانندگان در کانادا

رانندگان در کانادا در طول فعالیت خود بر اساس سمت شغلی که در آن قرار گرفته‌اند، وظایفی را عهده دار می‌شوند که می‌بایست به کمک مهارت‌هایی که کسب کرده‌اند، به آن‌ها عمل نمایند. عمل کردن به این وظایف موجب می‌شود تا افراد در شغل رانندگی در کانادا به عنوان یک راننده حرفه ای شناخته شده و در آزمون‌ها و مصاحبه‌های استخدام راننده پایه یک در کانادا موفق شوند.

برخی از وظایف و مهارت‌های رانندگان در کانادا عبارتند از:

  • توانایی و مهارت نقشه خوانی و پیروی از دستور العمل‌ها
  • مهارت در انجام تعمیرات فوری
  • توانایی نظارت و نگهداری از وسایل نقلیه (بازرسی چراغ‌ها، لاستیک‌های ماشین و … پیش و پس از سفر)
  • به همراه داشتن مجوزهای لازم برای رانندگان کامیون به ویژه در مرزهای مشترک برای ترانسفر یا همان حمل و نقل بین المللی
  • مهارت معاینه ماشین پیش از رانندگی با کامیون
  • توانایی دریافت کالا و یا تجهیزات از محل تولید، صدور تاییدیه بار و توزیع آن به مقصد بر اساس دستور کار
  • مهارت ثبت و نگهداری اطلاعاتی نظیر مسافت طی شده، سوخت مصرفی و ….
  • شرکت در سمینارها، عضویت در انجمن‌های حمل و نقل و مطالعه نشریات تخصصی
  • ارتباط گرفتن با دیگر راننده‌های شاغل در مسیرهای مشترک به وسیله تلفن همراه، کامپیوتر داخلی و یا رادیو باندهای تعریف شده برای رانندگان
عضویت در یوتیوب موسسه مهاجرت یوکن
جهت تماشای ویدئو های مشاور  موسسه یوکن در خصوص  کار در کانادا در کانال یوتیوب یوکن، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بازارکار شغل رانندگی در کانادا

جالب است بدانید کانادا یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری را در میان کشورهای مختلف جهان از آن خود کرده است. آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود۲۰۰ هزار نفر نیروی کار وارد این کشور می‌شوند که بخش عمده‌ای از آن را کامیون‌دارها برای شغل رانندگی کامیون در کانادا تشکیل می‌دهند.

در کشور کانادا پیش از ۲۶۰۰ موقعیت شغلی خالی برای رانندگان وجود دارد که با افزایش میزان تقاضا برای استخدام و به کار گیری رانندگان ماهر، پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ میلادی، کشور کانادا به ۴۸ هزار راننده کامیون نیاز داشته باشد که همین امر نشان دهنده‌ی بازار کار بسیار خوب برای شغل رانندگی در کانادا است..

در حال حاضر میانگین سن رانندگان در کانادا ۴۷ سال گزارش شده است، که روند افزایشی را در پیش گرفته و این بدان معنا است که نیروهای جوان می‌توانند در مشاغلی همچون رانندگان کامیون، مکانیک، تکنسین تریلر حمل و نقل، توزیع کنندگان باربر و … به صورت طولانی مدت فعالیت داشته باشند.

ناگفته نماند شغل رانندگی در کانادا جزو مشاغلی است که میزان حقوق دریافتی آن‌ها بالا بوده و شرایط کاری برای آنان نیز مساعدتر است.

استان های مناسب شغل رانندگی در کانادا

در این بخش به معرفی استان‌هایی که برای شغل رانندگی در کانادا مناسب هستند و فرصت های شغلی خوبی برای رانندگان در آن‌ها فراهم است، پرداخته می‌شود. در حقیقت اگر چه در کل کشور کانادا فرصت‌های شغلی بسیاری برای راننده‌ها وجود دارد و به جهت بازار کار خوب افراد به راحتی می‌توانند شغل مناسبی را در این حوزه پیدا کنند اما در این میان، فرصت‌ها و موقعیت‌های کاری در برخی از استان ها بیش از دیگر استان‌ها می‌باشد.

استان کبک با بیش از ۸۰۰ فرصت شغلی، استان آلبرتا با حدود ۵۵۰ فرصت برای استخدام راننده، انتاریو با حدود ۵۰۰ فرصت کاری مرتبط با شغل رانندگی در کانادا در صدر قرار دارند. از دیگر استان‌های مناسب برای شغل رانندگی در کانادا می‌توان به بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، مانیتوبا، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد اشاره کرد.

حقوق راننده کامیون در کانادا

پس از بررسی شرایط رانندگی کامیون در کانادا و چگونگی استخدام راننده پایه یک در کانادا و نحوه پیدا کردن شغل در این حوزه، حقوق راننده کامیون در کانادا بررسی می‌شود. بر اساس آمارها، حقوق راننده کامیون در کانادا، ماهانه بین  3500دلار تا ۴۰۰۰ دلار کانادا گزارش شده است، که میزان حقوق بر اساس توانایی و مهارت‌های راننده قابل تغییر است. در بسیاری از مواقع میزان‌ دریافتی راننده به ۵٫۰۰۰ دلار در ماه هم می رسد. از این رو در کانادا رانندگان مبتدی برای شغل رانندگی کامیون در کانادا سالانه ۴۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار و افرادی که بالغ بر ۵ سال تجربه کاری دارند، در سال حدود ۶۰۰۰۰ یا۷۰۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت میزان حقوق راننده کامیون در کانادا همواره خوب است و آنان از شرایط کاری بسیار خوبی برخوردار هستند.

خدمات موسسه مهاجرتی یوکن کانادا

موسسه مهاجرتی یوکن تحت نظارت خانم نازنین بیتاژیان مشاور رسمی مهاجرت کانادا، فارغ‌التحصیل رشته حقوق مهاجرت از کانادا و استرالیا، با ثبت دو دفتر مهاجرتی به نام UCAN IMMIGRATION SERVICES در این دو کشور فعالیت می‌کند. این موسسه با سال‌ها تجربه در خصوص خدمات مشاوره تحصیلی و پرونده‌های اقامتی و مهاجرتی و سرمایه‌گذاری، خدمات فوق را تحت نظارت مستقیم مشاور این موسسه ارائه می‌کند.

مشاوره با مشاور رسمی مهاجرت
مشاور موسسه یوکن آماده ارائه مشاوره آنلاین در خصوص اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی کانادا می باشد. در صورت تمایل جهت مشاوره و ارزیابی شرایط خود با مشاور رسمی مهاجرت، خانم نازنین بیتاژیان، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

حقوق راننده کامیون در کانادا چقدر است ؟

حقوق راننده کامیون در کانادا با توجه به تجربه راننده ، نوع کار درون شهری و بیرون شهری و شرکتی که در آن فعالیت می کند متفاوت است. حقوق راننده کامیون در کانادا از ماهیانه ۳۵۰۰ دلار شروع می شود.

آیا با شغل رانندگی ماشین سنگین می توان به کانادا مهاجرت کرد؟

افرادی که شغل آن ها رانندگی ماشین سنگین است، در صورتی که بتوانند از یک کارفرما در کانادا جاب آفر بگیرند، می توانند ویزای کار دریافت کرده و به عنوان راننده ماشین سنگین در کانادا کار کنند.

با توجه به این که برنامه های مهاجرتی هر لحظه از زمان امکان تغییر دارند برای اطلاعات به روز و تکمیلی با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی یوکن تماس بگیرید.

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

با مطرح کردن سوال های مهاجرتی ضمن دریافت پاسخ، فرصت پاسخ گویی به سوالات دیگر متقاضیان هم بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
*

شرایط تحصیل آنلاین در کانادا
شرایط تحصیل آنلاین در کانادا
عکاسی در کانادا؛ بررسی کامل از تحصیل تا اشتغال
عکاسی در کانادا؛ بررسی کامل از تحصیل تا اشتغال